|
Ксенія Перетрухіна: Нова роль художника у театрі14 декабря 2012Вікторія Ільків Цього року Третій міжнародний драматургічний фестиваль «Тиждень актуальної п’єси» став освітнім і проходив в режимі Сформулював Михайло Угаров з ціллю «обнулення» театру. Запитання: чи потрібне зараз художнє оформлення у виставі, щоб донести глядачу п’єсу? Цілком очевидна і приголомшлива відповідь: ні, не потрібне. Щоб глядачу було все зрозуміло на сцені можна обійтися й без художнього оформлення. Але це не означає, що художник у театрі не потрібний взагалі. Ця ситуація не відміняє художника, а ставить художнє рішення у категорично нову позицію, тобто звільняє його від службової функції. Оформлення перестає бути падчеркою п’єси й режисури, а змушує стати його сестрою. Ready-made Це документальні речі, так звані «речові докази». Якщо перевести на мову драматургії, то його можна порівняти з вербатім. Є принципова відмінність Тактильність У сучасному світі через перенасичення реклами у людей закріпилася глобальна недовіра до слова. В першу чергу, органи слуху і зору знаходяться в недовірі до повідомлень. Найвільнішою зоною відчуттів людини зараз є тактильні. І вони зовсім ненасичені — тіло не приймає участі в отриманні інформації. Неправдивим заміщенням цьому є ріст великої кількості Стара річ Різновид Амбівалентність За рахунок цього з’являється об’єм існування предмету. Взята з побуту річ стає парадоксальною, набуває декількох незапланованих значень. Амбівалентність створює ефект випадковості та правди існування, яка виникає за рахунок неочікуваності. Предмет вносить новий сенс у вашу виставу. Прикладом є вистава «Хлам» Марата Гацалова, де всі речі були взяті з реального побуту. Про глядача Сергій Ейзенштейн висловив думку, що «його матеріал — не плівка, а зміст в голові глядача». Він усвідомлював, що його творчість знаходиться не на плівці, а у глядацькому сприйнятті. Вважаю, що зараз у театрі необхідно займатися перцепцією публіки. Те, що створюється на сцені — це сфера «меседжу». На сьогодні вона повністю закрита через те, що дуже важко зі сцени повідомити щось таке, щоб вразило чи потрясло глядача. Причина: люди перенасичені інформацією. Вони або про це вже чули, або знають ще більше. І якщо інформаційна сфера зараз абсолютно перенасичена, то сфера емоційного переживання знаходиться у стані «голоду» — нестачі, браку події. Зараз мистецтву дуже рідко вдається здивувати публіку. Один з найбільш гігантських інструментів впливу на людину — це пряме звернення до глядача, до людини. Німецький художник Йозеф Бойс висловив думку, що «нам не потрібна картина на стіні, нам необхідно осмислити життя людини — треба, щоб життя людини стало актом мистецтва». Готовність глядача до видовища Відвідуючи виставку, мозок глядача опрацьовує тільки 5% з побаченого, а 95% — добудовує за стереотипами. Якщо скульптури чи картини знаходяться у залі на звичних для них місцях, мозок практично не вмикається, адже людина прийшла на виставку готовою до прочитання такої інформації. Події не відбулося. Це глобальна проблема у всьому мистецтві. Формування події — це головна задача, яку необхідно сьогодні ставити художнику. І її рішення має реалізовуватися не в сфері «меседжу», а сфері — глядачевого сприйняття. У сучасному театрі художник має працювати у залі з публікою. Цей прийом направлений на порушення готовності людей до видовища, тобто відбувається дезорієнтація публіки. Наприклад, у згаданій вище виставі «Хлам», глядач відчував дезорієнтацію вже після гардеробу: його проводили до залу через ледве освітлене приміщення з купою Театр як тотальна інсталяція Інсталяція — це певні предмети, виставлені на показ у певному просторі. Тотальна інсталяція — це коли весь простір є інсталяцією. Театр неймовірно підходящий простір, він ідеально підходить для тотальної інсталяції. Театр — це подія в житті людини, тому Генерування випадкового образу На сцені дуже важко добитися ефекту випадковості, щоб до предмету було таке саме відношення як у житті. Стіл, за яким ви сидите у кафе, не привертає вашу увагу і немає особливого для вас значення — важливим є розмова зі співбесідником. На сцені той самий стіл привертає колосальну увагу. Завдання художника добитися такого ж ефекту як у житті — щоб стіл став «випадковим». Генерування випадкового образу на сцену — надскладне завдання. З цією випадковістю пов’язана життєва правда. Найточнішими у більшості випадків виявляються речі, що знаходяться поруч: у театрі, вдома, на вулиці тощо. Наприклад, у виставі «Життя вдалося» за п’єсою П. Пряжко, що йде у Театрі.DOC, у мене виникла ідея, щоб актори грали у своєму одязі. Кожної репетиції вони приходили в різному, але своєму одязі. Це було дуже цікаво і додавало виставі неабиякого змістовного наповнення. Але режисер на прем’єру вирішив одягнути акторів у костюми. Ефект вийшов потрясаючий — склалася абсолютна неправда: одяг був нерідний і дуже смішно сидів на акторах. У чому полягала оригінальність задуму «грати без костюма», він дав нам враження буденної історії. А також злиття двох дистанцій: першої, між персонажем і актором, другої, між самими акторами як звичайними людьми. Це додало виставі неймовірного об’єму. Ще у цій виставі відбулося переосмислення світла на сцені. Був зроблений висновок, що не виставлене світло створює ефект правди. Сьогодні в театрах відчувається візуальна перенасиченість. Тому хочеться розширити поняття «мінімалізації візуальної складової» і «роботи з неповним образом», над чим я зараз працюю. Одним з моїх висновків є те, що за рахунок аудіообразу можна створювати візуальний образ у мозку людини. Треба пробувати подавати деякі речі фрагментарно, у цьому ефект неповного образу. Маніфестація ідей через художнє рішення. Проблема сучасного мистецтва у відсутності нашого особистого включення у створюваний твір. Тобто те, що робить творець його має безпосередньо хвилювати. Має бути безпосереднє включення особистості творця у витвір мистецтва. Я впевнена у тому, що художнє рішення має бути носієм ідеології. Наявність ідеології — це гарантія особистого висловлювання. Наприклад, відомий кіноприйом «тремтячої камери» дає відчуття хвилювання, переживання, почуттів героя, а також відчуття живої людини, співучасника за камерою. Художник і режисер Необхідні нові відносини співпраці між художником і режисером, зміни мислення. Робота художника сьогодні — це створення нового мислення, ідейного наповнення. Необхідно стерти грані між роботою режисера і художника, робота має злитися в одне ціле і бути непомітною для публіки. P. S. Щодо критики Дуже необхідна на сьогодні професія. Завдання театрального критика — вписування творчого акту в контекст часу, осмислення театрального процесу. Адже критики формують творців. Уявний двійник Сьогодні склалася така ситуація: у відповідь на культурний запит людина говорить не те, що думає, а виставляє замість себе певного уявного двійника, від імені котрого каже те, що від неї очікують або те, що необхідно в даний момент сказати. Це спостерігається усюди, так само стосується і глядачів, і митців. Більшість режисерів ставлять не те, що для них є важливим, цікавим, а те, що, на їхню думку, достойні (мають) робити зараз постановники. |
2007–2022 © www.teatre.com.ua
Все права защищены. При использовании материалов сайта, гиперссылка на www.teatre.com.ua — обязательна! |
Все материалы Новости Обзоры Актеры Современно Видео Фото обзор Библиотека Портрет Укрдрама Колонки Тиждень п’єси Друзья | Нафаня |
Нафаня: киевский театральный медведь, талисман, живая игрушка
Родители: редакция Teatre
Бесценная мать и друг: Марыся Никитюк
Полный возраст: шесть лет
Хобби: плохой, безвкусный, пошлый театр (в основном – киевский)
Характер: Любвеобилен, простоват, радушен
Любит: Бориса Юхананова, обниматься с актерами, втыкать, хлопать в ладоши на самых неудачных постановках, фотографироваться, жрать шоколадные торты, дрыхнуть в карманах, ездить в маршрутках, маму
Не любит: когда его спрашивают, почему он без штанов, Мальвину, интеллектуалов, Медведева, Жолдака, когда его называют медвед
Не написал ни одного критического материала
Колесил по туманным и мокрым дорогам Шотландии в поисках города Энбе (не знал, что это Эдинбург)
Терялся в подземке Москвы
Танцевал в Лондоне с пьяными уличными музыкантами
Научился аплодировать стоя на своих бескаркасных плюшевых ногах
Завел мужскую дружбу с известным киевским литературным критиком Юрием Володарским (бесцеремонно хвастается своими связями перед Марысей)
Сел в маршрутку №7 и поехал кататься по Киеву
В лесу разделся и утонул в ржавых листьях, воображая, что он герой кинофильма «Красота по-американски»
Стал киевским буддистом
Редактор (строго): чей этот паршивый материал?
Марыся (хитро кивая на Нафаню): его
Редактор Портала (подозрительно): а почему эта сволочь плюшевая опять без штанов?
Марыся (задумчиво): всегда готов к редакторской порке